söndag 28 augusti 2016

Katarina kyrka Stockholm


Det var den här som inspekterades idag..
Jag blev faktiskt riktigt illamående när jag gick runt och in i detta
"hednatempel"


Här har vi en sk gråstensgrund..
Hur gammal tror du den är ifrån..1695??
Man har alltså byggt en kyrka på den här platsen vid slutet av 1600 talet..
KNAPPAST..


Sen så är jag så pass störd att jag ritar av klockan,
skriver av latinet och slår även upp det,ord för ord..


I sthlm stad är det dåligt med runstenar.
Jag tycker bara det är så konstigt med tanke på hur många runstenar
som "försvunnit" med åren, Det jag kollar på när jag hamnar vid en sk kyrka
är att räkna och kolla sk "naturliga stenar" utanför.
Stora stenar alltså..Och återigen varför?
Jo för att det är ni som kommit in hit i landet
med eran fanatiska kristendom och hjärntvättat oss
med detta .För min del är det slut med sådant hokus pokus larv.
Vart tror du dom här stenarna stod innan dom "knackades" till
1600-1700 tals grevestenar då??


Det som blev över ,som inte användes som gravstenar åt
förnäma präster,grevar,ärkebiskopar osv.
Det blev våran fornnordiska historia dom sk "runstenarna"..
Och hur ser dom ut idag tror du?
Dom som inte är försvunna,sprängda eller använts till diverse byggmaterial.


Sen har vi enorma sk gravhällar som den här tex..
Som jag tippar på en gång i tiden prytt golven inne i "kyrkan"
Här kryllar det av såna här stora stenar..


Mitt emot kyrkan ..


Inne i kyrkan ligger det stenar huller om buller i ett
lapptäcke.Då den ganska nyligen blivit "restaurerad" 
och nyligen uppbränd på 90-talet..
Men det var en del som jag fann en aning intressanta, 
det här var en av dom.




Jaha..?



Om man inte betalar kyrkoskatten..
Man betalade stora pengar för att få sin "hedersplats" närmast
Gud.Hur många ggr tror du stenarna har blivit sålda
Omknackade?
Allt i den goda tron??



Dom här stenarna är som sagt "oväsentliga" eftersom dom inte
 är gjorda så "Långt" tillbaka ,därav ingen större notis om dom,
som runstenarna utan är knackade under "medeltiden".
Men om jag nu säger att så inte är fallet utan att stenarna legat här innan .
Eller är det verkligen så sjukt att man har beställt stenar från frankrike som skeppats
hit för att bli till gravsten?
Jag fattar inte logiken i detta..


Vart tror du denna stenen kommer ifrån?
Röd granit?..
Vilket stenbrott har man knackat denna ifrån och skeppat hit?


Mitt emot kyrkan ligger detta hus,
sen går backen ner  varpå man har en fantastisk utsikt över sthlm stad.
Här är det kullersten  och gamla grunder,,
Men visst är det byggt 1751 det står ju så på huset..