tisdag 30 augusti 2016

Eds stenstudier


Eds kyrka har inte bara målats över en gång.
Utan även låtit någon nutida sk rekonstruerare av medeltida målningar
fattat penseln och gjort sina egna komponeringar utöver var han trott
verkat rimligt och rätt.
Men då jag varit här veckovis och fotat i alla ljus,väder osv..
Samt gått emot eran kristna tro och utgått ifrån att detta "tempel" tillhört
ett annat folk och rike från forna dagar vars ursprung går att spåra
trots denna förstörelse..
Läget här har förresten varit en viktig farled för våra forna "vikingar"
tom "grekiska sjöfarare" har besökt oss enligt "pålitliga" historiska källor.


Sedan brukar jag räkna gravhällar både ute och inne i kyrkorna.
Dom som är min "passion" och drivkraft är dom som är så
sönderknackade och utan förklaring,dom bara ligger där.
Sånt stör mig.
Men innan jag börjar så  brukar jag "snurra" på bilden några varv för att kunna se
åt vilket håll den är knackad ,sedan brukar jag ändra ljusättning i Photoshop
för att kunna se konturer och kontraster bättre.
I detta fall fungerade denna ljusättning i bruna och gråa nyanser .
Sen är det bara att fatta pennan och börja rekonstruera stenen..
Det behöver man inte falurödfärg till idag .

Sedan har jag min lilla låt i huvudet jag brukar sjunga mellan varven.
Som går så här..

Mitt svenska rike står i brand
kristendomen har slukat mitt land.
Och när mörkret sakta faller på då står ni alla och ser på.
Många präster omringar oss,många ger upp utan att slåss,
men min eviga tro höjer mitt mod
En evig tro på min fosterjord..

(Ursprungligen texten från Odiums låt Hårt mot Hårt)