onsdag 31 augusti 2016

Gamla Uppsala Hednatempel


Gamla Uppsala hednatempel ..
Som har legat i närheten av Uppsala kullar..Hallå?
Jag var nämligen här idag igen.
Gick efter Olof Rudbecks kartor och beskrivningar bla.
Och så var det en del saker jag missat förra gången jag var här.
Man blir mer och mer klarsynt för varje gång så att säga..


Från början innan kristendomen segrade,plundrade och härjade
var detta det som idag kallas "Uppsala Hednatempel".
Kristendomen har bara tagit och byggt om det till deras.
Det är inte så svårt att lägga ihop ett och två..


Jag har superzoom på min Nikon kamera..
Vilket kan leda till överraskande "upptäckter".
Ska vi säga en fornnordisk förbisedd stukatur från det forna templet
i Uppsala..??
Jag tolkar inte ett skit.Jag utgår ifrån dagens vetenskap om vårat forna rike
och vad som skett i detta avlånga land.







Det här är mina forna förfäders fornborg som idag har byggts om
till kyrka.
Stenarna är lagda i stenmosaik av dom som byggde detta "tempel" från
början.Det tillhör Uppsala kungshögar..Det är inte så svårt att lista ut.
Då jag spenderat större delen av året med att rita av varenda
 sten på millimetern så ,har tagit mig 4 månader till och från.
Det är en gubbe som sitter på en häst eller nåt.
Prova själv så får du se..
Sen kan vi diskutera Adam av Bremen hur mycket du vill..



Jag har fotat i RAW idag då jag ska prova Lightroom..


Det här är så dumt..


Sen är jag så pass "störd" att jag vill se vad fan det står,
sen har jag mätt bokstäverna oxå..Och stenen..
Som jag sa så är jag noggrann .
Det är så man lär sig..
Sen kan ni tjafsa om era biskopar bäst fan ni vill.
Men innan dom knyckte stenarna var det någon annans.
Tänk på det..
Och det är dom jag är ute efter..


Då gravhällarna nöts av flitiga besökare genom århundradena har man nu
varit duktiga och lagt på dubbla heltäckningsmattor ,
som även är fastspikade så man inte ens kan rulla upp dom för att se
på stenarna.
Bra..bra tänkt..
Sen har man även lagt golvplankor längst med..
Vad mer kan man ju undra..



Upptäckter består av att se det som alla har sett 
och tänka det som ingen har tänkt

Albert Szent-György