torsdag 25 augusti 2016

Edsbacka krog Sollentuna


Precis vid Edsbacka krog står detta runstensfragment.
Runsten nummer 96
Av stenen återstår nu endast nederdelen men större delen av 
inskriften är känd genom äldre avbildningar..Så står det på skylten.
(Det jag undrar över är denna enorma förstörelse som har och pågår över
våra sk runstenar i landet)


Sen har vi den här ...
Jag tror inte jag behöver svinga med mitt trollspö på denna sten..??
Det går ganska lätt att se dess ornamentik väl endå??
Inte sant..=D

Man ser det man ser och ignorerar det man inte förstår..
Kruxet är att jag tyvärr vill förstå..


Sen har vi baksidan ...
Ett tips..
Börja med att bara rita av dom mörka linjerna..
Försök inte att dra ihop det till något annat än vad det är..
Då kommer du att se..


Jag hade något ärende idag att göra i Sollentuna men 
det resulterar som vanligt i att jag hamnar i nån skogsdunge.
Varpå ärendet glömts bort..Hur som helst..Så ligger dom här stenarna precis
brevid denna bautasten på bilden ovan..


Aha..Nedanför backen går en väg igenom Sollentuna parken
ner mot slottet,från denna bild ligger Edsviken bara några 100 meter..
Edsbacka krog ligger typ 15 meter rakt fram..


Nedanför ligger detta urtorkade gamla dike,eller fontän
oavsett när det gjordes så är det stora stenar här.


Ett tips
Indoeuropeiska språken..
Googla på det..


Perfekt läge skulle detta vara att bygga en 
kvarn på i forna tider tex..



Sen kommer slottet i anknytning med Edsviken..





Ett enda runstenfragment alltså..
Visst vi säger så..