torsdag 4 augusti 2016

Kungliga Biblioteket

Jag har varit på KB idag.
Det var Norges runinskrifter och Danmarks som jag öglade igenom..
Men man hittar alltid annat när man är där och jag hittade en sådan fantastisk bok
varpå jag scannade in båda (tog nästan 2 timmar)
Boken heter

Gravmonument från Sveriges medeltid av Gardell



Vet ni hur många gravhällar som försvunnit i Uppsala kyrka och Domkyrka?
Ungefär lika många som är omgjorda och dåligt utförda åt präster ..typ..
Stora stenar försvinner för fan inte..



Wow..vilken bok..

Sen var det medeltida broderier med fokus i Uppland dårå.
Och en riktigt hardcore bok "nutida" oxå om alla gravhällar i Uppsala domkyrla.
Hela det kapitlet på 78 sidor scannade jag oxå in..vad annars..=)

Och lite annat..En bra dag..
(Samlar på Bielke gravstenar )