torsdag 11 augusti 2016

Ströbo hög ,Köping


Ströbo hög har inspekterats.
Den ligger i en korsning och avfart vid Köping.
Varpå mina medresenärer fick ge med sig och ta en fika på 
Mc så jag kunde springa upp och ner här en stund.


Vad mer..Gravfält,boplatser en till hög längre bort..
Det är inte så svårt att koppla ihop ett och annat.
Sen så såg jag längst med bilvägen vart Anundshög ligger..


Uppsala,Anundshög,Ströbo...jaha..
Vi snackar en hög som är 40 m i dm och 10 meter hög,men att den varit
större såklart i ursprungligt skick.
Sen har Rickard Dybeck varit här..Han gillar jag..
(Han är med i mitt gäng av forntida forskare som jag "litarpå")


Är det inte dags att ta reda på dessa högar istället för att gräva upp
och förstöra dom??.Tex..gps,kordinater,satelit?
Kan man börja med..
Tror du Ipad fanns för 4000 år sedan??
Hur räknade man ut dessa spikraka kordinater mellan högarna tror du??


(Skogsrud vid Ströbo hög)