tisdag 2 augusti 2016

Runsten U375 Vidbo Kyrka


Då börjar vi om..igen..
Om vi nu ska vara supernoga..Vilket jag är..
U 375 alltså..Då börjar jag att kolla i Upplands Runinskrifter..


Här är deras bilder på U 375
Sen kollar jag vart stenen varit,vilka "runologer " som varit där,
deras verk,en del brukar jag även följa med i deras anteckningar 
efter deras "rutter" som,Bureus,Dybeck,Aschaneus,Peringskiöld.
Kolla vad dom skrivit om stället osv..




Jag fotar alltid baksidan på alla runstenar


Och sidorna givetvis..
Den här stenen hade raka shyssta linjer
"välhuggen"


Och andra sidan


Sen tar jag bort den röda falufärgen då den stör..
Samt inte är korrekt ifylld..


Sen brukar jag sitta och stirra på stenen en stund och 
rita i min anteckningsbok..


Här kan ni se klart och tydligt vad jag menar med fel ifyllt.
Man har inte orkat fylla i klart,eller ens
tänkt på vad man fyllt i därav har man skitigt i att fortsätta.
Eller så har man gått efter "domrunologiskafeltolkademallarna"
Jag fattar verkligen inte hur fan dom har målat i den här stenen..
Det finns inget som helst logiskt utförande i den röda 
falufärgen,eller "tolkande" heller för den delen..
Därav sitter jag några timmar och "fyller" i varenda rispa streck 
och linje av samma storlek,i PS..