tisdag 23 augusti 2016

Deus est Mortus


Vallentuna kalendaret är ett av mina största "hang ups"
Ett av våra äldsta och enda kalendarium vi har är alltså på latin..
Felskrivet oxå ,överskrivet och egenkomponerat av "duktiga lärda män".
Det finns några få nordiska datum dvs som inte kyrkan kunde radera bort,därav
blev det helgondagar istället .Sen har vi det berömda årtalet skriva med ...arabiska siffror..
Men den här bokstaven är ifrån ett missale från
Lund har jag för mig.Vi har ju den fantastiska tekniken idag som möjliggör det för
oss "privatsöndagsforskare" att bara klicka sig fram för att se dom gamla pergamenten.

Jag går igenom alla "lagar",seriöst alltså, nu är jag mest insnöad
 i Uppsala Missale,Västgötalagen,,avlats breven 
(det är brev som man köpte för enormt dyra pengar som gav dig "syndernas förlåtelse"
så om du hade våldagit,pludrat,torterat,slaktat folk så vart du friad ifrån dessa synder genom att
betala dyrt till kyrkan för ett sådant här "befrielsebrev")
Jämför handstilar  och sådant då mer och mer "kommit fram" under 
årens lopp i olika samlingar.brukar jag mappa in dom i rätt "hög" och stil..
Jag går även igenom alla sk "frälsebrev" mest i Uppland dårå.
Det är sk testament där bönderna "donerade" stora  lantegendomar och annat till kyrkan.
Mest runt 12-1300 talen..

Jag ska berätta en hemlis..
Det är jag som är antikrist..