tisdag 30 augusti 2016

Johannes Bureus


Johannes Bureus anteckningsbok finns att beskåda på
Litteraturbanken.se
När jag såg det här första gången grät jag.


Han och jag delar nämligen samma "krumelurer"


När man tittar i hans anteckningar om hur
runalfabetet konstruerades ,hur han försökte få ihop det.
Vilka tecken han "Kluddrat" ner. .

Men åååhhh nej..Idag är alla runtecken "Mystiska" symbol tecken..
Jag skäms som nordbo och Upplänning över detta trams och larv.
Bureus är en bland dom enda anteckningsböcker jag finner logiska och
oerhört vettiga.Hur han försökt få ihop den "Nordiska historien"
den som fanns innan kristendomen kom in i landet,som han fick i uppdrag av
att finna.
Och då kan man ju inte ha varken arabiska eller hebreiska tecken inte sant?


Sen när man ser vilka andra forskare som faller in i samma slutsatser
som oss, Peringskiöld,Nerman,Olof..
Dom som gjorde som jag alltså, åkte runt i landet och dokumenterade,
Nu hade dom inte den teknik vi har idag varpå jag varken behöver
häst och vagn,en anställd tecknare eller "pass" från kungen.
Jag tar bilen,kameran och ipaden och min wacomplatta.

Jag bor i Uppland och varför ska jag som bor här
läsa min historia om detta rike genom
någon som aldrig en satt foten här.

Dags att bryta denna sjuka maniska cirkel om
nordbornas dvs "vikingarna" hedniska gudadyrkande,
har ni verkligen inget bättre att komma med idag på 2000 talet??