tisdag 30 augusti 2016

Albertus pictor


Jag har ritat av nästan alla målningar som denna Albertus Pictor har gjort
i våra stackars Uppländska kyrkor.
Och att ingen överhuvudtaget har ifrågasatt hur dom är målade annat än 
bildern från "de fattigas" bibel.. Seriöst..Blandat med fabler,groteska
 karikatyrdjur och adelsvapen mitt i allt.

Hur dessa målningar är målade i kyrkorna,
fy fan..Jag har även mappat in schablonerna som oftast är tryckta
på väggarna med röd färg.När jag var i Odensala kyrka i våras
språkade jag med en herre som kom fram till mig.
Han var en pensionerad arkitekt som  nu åkte runt och inspekterade
dom Uppländksa kyrkornas  valvbågar och arkitetkur.
Han sa till mig
-Du vet väl att färg ändras med åren,röd färg blir tex svart.

Därav kan du idag se hur åt helvete det är med dessa målningar i 
våra "kyrkor".
Hur dom målat över och försökt måla något nytt passande.



Så här får ni några sidor att skriva ut och färglägga.


Jag har ritat av så mycket att jag nu måste lära mig använda
vänster om jag ska kunna fortsätta.
Teckningen ovan är ingen Albertus Pictor utan från nån bonad.