torsdag 25 augusti 2016

Kungshögen, Sollentuna


Sollentuna alltså..
Jag har åkt förbi här många år och många ggr utan att
 lägga märke till dom gamla högarna.
Nu är det hus och vägar överallt varpå denna lilla skogsdunge 
trots allt blivit skonad..


För ni ska inte tro att Uppsala "kungshögar" är unika.
Det här är i HELA UPPLAND..
Samma "Uppsättning " av högar och kullar finns även att beskåda
vid Stonehenge i England. Kullarna och högarna där ligger på andra sidan,
jag var ju där i våras så i detta fall så vet jag vad jag pratar om..
Tog även kordinater och satelit bilder..Man kan göra det idag..


När Nordens historia "kartlades" och skrevs ned så är det en hel del
man "förbisett".Våran Nordiska historia är mest fokuserad och baserad på
våra kungars enorma bedrifter i krigstrategier och "stormaktstiden."
Sen kommer "vikingatiden" med  några få "specifika" stenar av "forntida" kungar
som tex, Ingvarstenarna och Håkan stenarna..


Och om man nu skulle ta och räkna alla dessa sk "Kungshögar" så
har vi gått förbi dom flesta kungaregenter i Sverige för länge sedan.
Och med tanke på att dom kungarna som skrivs om och om igen
i dom allmäna historiebökerna oftast ligger i storkyrkorna och inte i dessa
kullar och högar så..Well...
Sen ligger Edsviken dryga kilometern härifrån,
och ytterligare en Hög på andra sidan järnvägen och ytterligare
 några kullar precis vid
busstationen mitt emot kulturhuset vid Sollentuna station..
"just saying"


Och oavsett detta tjafs om att detta nu skulle vara "gravhögar" så är det
en jäkla enorm bedrift med att kånka sand och stenar för att enbart begrava en person,
samt dom stensättningarna runtomkring i dessa geometriska upplägg.
Tur att kristendomen kom in i landet och ändra på det då..??
Vem är det som tjänar pengar på begravningar idag?
Och vart tror du dom stålarna går till??


På andra sidan järnvägen en bit ifrån dessa kungshögar fanns denna
flagga som jag ville inspektera..



Jag älskar treuddar..Men här var det totalt omöjligt att se någonting då 
det var snårigt som fan och buskar överallt..
Fästingarna jublade över min ankomst


Här alltså..Men det var gropar överallt .
Och sån här tätt snårig buskig skog..


Men så såg jag denna ..
I backen..På höger om bilden ligger en liten bergsknall varpå en
stenmur har gått längst med sidan.. 
(den här gick jag igång på som fan,var enormt kul att se)




Tvärsöver skulle det enligt Fornfyndsappen finnas
ett ännu större gravfält,"den gröna markeringen"
Men det enda som fanns kvar här var en liten skogsdunge mellan 2 villor..


den här alltså..


Det var bara villor här..