tisdag 2 augusti 2016

Lunda,Sigridsholm,Vidbo,Husby-Sjuhundra rundan


Mitt emot Lunda livs går en bilväg in till Sigridsholm,
Med en 2 km lång alle."just saying"
där var jag och cirkulerade igår.
Vad menas med depåfynd kan man undra..


Jaha ..där ser man..I en gammal sjöbotten alltså..


I slutet av denna långa alle ligger en korsning,jag gick upp för backen här..
Det var lite för väl utmärkt om man säger så..
Har ju varit på en hel del ställen så att säga..



Men den här fångade mitt vänsteröga varpå jag gick in i skogen..


Nu var det stora stenar i högar lite varstans,samt dessa 
"vallar","stora gropar"
fick lite "domgamlakeltiskaboingshusenvibbar",



Nu är allt plundrat för länge sedan,men man kan lära sig 
mycket av naturlandskapet,
samt vart dom gamla "husen" låg osv..


Som den här bron tex..
Den såg jag inte ett spår av någonstans..
Dom enda stenarna jag såg var dom som låg längst ena boningshuset..


Jag irrade omkring här ett bra tag..


Jag åkte sedan till min stentrappa,
Har inte varit här sen i våras.
Detta är alltså en uthuggen trappa i ett stenblock som står på
ett sk gammalt gravfält,i en stor korsning mellan,
Lunda,Vidbo och Uppsala..
"just saying"


Den är helt klart det mest unika jag spanat in i utförande utav
" stenmonument," här i Uppland.
Den enda anledning till att jag hittade den var då jag hade 
fornfyndsappen på för 2 år sedan,
(jag har åkt förbi här i många år då jag handlade hönsmat i Vidbo)

Den här "röda" sidan är helt plan
,(vad tror du händer när jag lägger vattenpasset på här)
samt utmärkt delikata små "hugg" här och var..
Ej random..



Med den enda förklaringen att den heliga Birgitta hade stått
här och predikat samt att det skulle vara inknackat något i still
med Herren och gud hjälpe oss..
PÅ EN STENTRAPPA..Ärligt talat..
Inte fan hugger man ut en sån här magnifik trappa ,med tanke på läget och allt.
För vadå, att prästen ska stå här och predika??
Tror du verkligen att man inte har lämnat ett spår efter sig på detta flyttblock?



Hela förra sommaren var jag här nästan varje dag..


Men den kunskap jag har nu hade jag inte då.
Man kan inte läsa samma bok hela tiden och förvänta sig att det ska vara så..
Historien ändras ,nya städer grävs upp,ny kunskap kommer fram,men här i Norden verkar
det mest vara baserat på ...vadå?
Så fort du kommer med någon ny teori blir du påhoppad och utfryst i den
sk"akademiska världen"..Rapporter skrivs efter noga utvalda paragrafryttare,
Så när dom skriver till mig att deras "runforsking" är en 400 årig  
väletablerad och språklig säker grund så kan jag tyvärr inte hålla med
 angående deras "nogrrunologiskaannafältrapporter".
För om dom hade tittat lite nogrannare ..


Nu snackar vi stenbro.
Den är direkt efter Vidbo kyrka..


Knappt att den syns .
Pilen till vänster är där stenbron ligger.
Pilen till höger är Vidbo kyrka..
ca några 100 meter emellan


Fortsätter man åka så kommer man fram vid
 Husbylånghundra kyrka och korsningen mot
 Uppsala/Norrtälje/Almunge vägen.
En fin gammal lada som gjort sitt 5 mil från Stockholm