onsdag 4 maj 2016

Uppsala Gamla kyrka - Hednatempel


Du skall inga andra gudar hava vid sidan av mig
(kom igen utmana mig jag har gett er verktyg och min teknik)


Du skall icke stjäla


Du skall icke missbruka herrens ,din Guds namn,Ty herren skall 
inte låta den bli  ostraffad som missbrukar hans namn

(ska vi inte en gång för alla se vad ni har målat över?)


Jag tar mm för mm,streck för streck,prick för prick,
spricka för spricka,konturer för konturer.
Då vet man..Därav kan ni inte ens påpeka att jag har fel.
Och det måste vara fruktansvärt irriterrande.
Men det är därför ni är här.För att jag kan,och för er som inte kan
så visar jag er.


Sånt här gillar jag.
Borde inte svenska kyrkan vara glada över att jag
får fram orginalmålningarna åt dom..?
Utan att ens kladda på väggarna i egenkomponerande försök
till fritolkande föreställning om "hur det skulle sett ut .."


Ingenting nytt under solen

Tomhet idel tomhet
säger predikaren
tomhet idel tomhet
allt är tomhet

Vad får människan ut av all sin möda i solen?
Släkte går och släkte kommer
jorden är evigt densamma
Solen går upp och solen går ner så
skyndar den tillbaka till platsen
för sin uppgång
Vinden blåser åt söder sedan slår den
om mot norr,ständigt slår vinden om
slår om och slår om igen
Alla floder flyter mot havet men havet
blir aldrig fullt
Där floderna har vandrat vandrar de på nytt
Inga ord räcker till,Ingen kan utsäga allt
Ögat blir aldrig mätt på att se,örat får aldrig nog
av att höra
Vad som har varit kommer att vara,vad som har
skett skall ske igen
Det finns inget nytt under solen
Säger man något
"det här är nytt" så har det ändå funnits före oss
alltsedan urminnes tid
Ingen minns de släkten som gått
och framtida släkten skall glömmas av 
dem som följer

(Jo jag läser bibeln oxå,det hör oxå till allmänbildningen)


Stor Vidsom och Stor sorg
(jojo)
Mer kunskap mer plåga
(så sant så sant)