torsdag 5 maj 2016

Den Nordiska kalendern


Här uppe i Norden har det insamlats flitigt av
runstavar,runkalendrar,som användes förr i tiden .
Det är däremot ett sammesurium då man ristat in nya tecken som ska
stämma in med reformationen av den kristna kalendern.Därav
detta enorma virrvarv  och förvirring för forskare  som envisas med
diverse datum osv..Den här boken hittade jag på reahyllan på 
Nordiska Museumet.En bland dom bästa böckerna jag har.
Här är det rakt på sak,sånt gillar jag.
Nu har jag sågat ut 8 st träbitar i en för att sedan karva in
tecknerna och se om jag lär mig något av det.


Ur Nordiska museets och skansens årsbok 1935
(sånt här gör mig vansinig)


I samband med kristendomens seger över Norden 
tog dom även över dom stora marknadsdagarna och ändrade dom 
till passande namn tex. Mickelmäss,Kyndelmässan osv..


Så min tankefråga till er är.
Man har uteslutande räknat med runor,men när det kommer till runstenar så¨
har man ristat och kristat,?
Sen så är Uppland världens runrikaste land ,det borde väl ändå ringa
nån klocka att det kanske har att göra med att vi var först??
Först med taltecken alltså..
Vi ska återkomma om detta senare..