onsdag 25 maj 2016

Ulf Gudmarsson , Alavastra


Ulf Gudmarssons gravsten har stört mig ett tag nu.
Den finns att beskåda på Historiska museumet.
Jag har läst på om varenda sk "ätt" i hela Uppland mer eller mindre.
Om alla deras vapensköldar,årtal,namn,ingiften,jordagods,frälseätter,
arv,ska jag fortsätta??..Som jag sa så är jag påläst.
Min absoluta "favoritäldresvenskasläkteätte"
 är Bielke (Hogenskild Bielke finns i en del lagböcker osv.),
Hammarätten ,Färla,Dag och Natt och Eka.


Jag funderar faktiskt på att skicka in den här till Historiska.
Inte för att dom bryr sig eller ens kan förstå att det nu skulle 
vara något annat knackat på stenen utöver detta felknackade latin,
"Dom har faktiskt källuppgifter på detta."
Nu gör jag det så enkelt och "pedagogiskt" som möjligt.
Men vi kan kalla det "trollkonster" om det känns tryggare.
Vi får se..Har inte bestämt mig än.