onsdag 18 maj 2016

Skogsrud 3:16

Jag fick en liten aha-ide..

Angående den Nordiska kalendern som fanns innan kristendomen
kom in och förstörde den med sina förbannade påhittade helgon,
så har jag funnit ett sätt att få fram den.

Jag sitter och ritar av alla sk "runstavar" som finns att beskåda.
Några har jag sett på Gustavium i Uppsala .
Och nån på Bunge fritidsmuseum på Gotland
Dom jag mest är ute efter är Martin Aschaneus "samling",
som var en hel del från hammarby och fresta..
Har för mig  22 från fresta och 16 från hammarby.
Dom vill jag gärna få tag på och se.
Antagligen via Nordiska museumet förmodar jag.

Då vi vet ..eller jag vet att stenarna här i Uppland som dagens historiker
och forskare kallar "domarringar","skeppsättningar",bautastenar"
samt "restastenarpågravfältsomävenharkullar" är matematiska
och noga uträknade positioner för vår,höst,vinter och sommar dagjämningen
så finns det en del datum av intresse som även finns på....just det
våra mystiska hedniska runstavar...
Visst är jag smart..
Jag lovar att komma med en nogrann pdf: fil om detta.