lördag 28 maj 2016

Markim 5:1 Runristning


Stenen står i en backe,
(Den gröna markeringen alltså)


Runsten  granit 2 meter
Ristningen vetter mot ÖSÖ
Runstenen är stödd av 4 järnstenar vid basen.

Ärligt talat.
Den här är markerad som minnesmärke.
Längst med hela vänstersidan går en mur
 hela vägen ca 250 m.
Bakom stenen är det en "svårvegetation"
 = Barrig och snårig skog med 
vi kan skriva "egendomliga terraseringar" ? 
Funkar det?



Nu är den här  stora stenen ett sk "minnesmärke 
som dom reste i början på 1900 talet" efter den gamla
färdvägen osv..
En "nutida" runristning.
Hur korkad tror ni jag är på en skala?
Med era wacomplattor ,Färdiga,Och rita 


Sen har vi ett "uråldrigt" dike oxå.
Djupt dessutom..


Här står jag mitt på åkern alltså.
Bakom mig har jag stenen som är på bilden ovanför.
Skogsdungen framför fångade mitt vänsteröga...


Nämligen den här.
Jag har varit här förrut.
Men har inte vetat vad jag ska titta efter.
Det vet jag däremot nu..
Men mer om detta senare..Nu är jag slut..