måndag 30 maj 2016

Stensta Skånela sn U322


Den här stenen såg jag av en slump igår när jag åkte hem.
Stannade i backen varpå i min ögonvrå jag såg en skylt.
Stenen står på Stensta gård alltså,bakom har vi en bergsknall.
Sen om du står här och tittar åt vänster om bilden så
är det finfin utsikt då denna sten ligger ganska högt upp..
Backa några 1000 år oxå..


Och vad står det då..
"Tjudborg lät uppresa denna sten efter.....hjälpe hans ande.."
Kom för fan igen nu..seriöst?


Runstenen är känd ifrån en 1600 tals teckning av 
("min älskling") Bureus och redan då var texten på högra sidan skadad.
Kvinnonamnet Tjudborg (seriöst ett kvinnonamn) är mycket ovanligt
(som alla namn på alla runstenar,det enda som dom har gemensamt 
är att dom ärfelristade och felknackade förutom Stain,Risti och Kristi
 då det behöver du inte vara "runolog" för att "kunnaläsaochtolka")
Namnet är dock  känt från det medeltida Island..
Korset och den avslutade bönen visar att runristaren var kristen..
Runstenen är kanske utförd av Åsmund Kårelsson.
Ornamentiken påminner mycket om en försvunnen ristning 
vid skånela kyrka som signerats denne mästare.(den vet jag vart den är)
Ärlig talat ingen som ens överhuvudtaget reagerar på denna puckade förklaring??