lördag 14 maj 2016

Fornfynds appen


Jag använder mig av en app som heter fornfyndsappen.
Den flaggar alla fältrapporter som RAÄ har gjort på stället.
Vilket underlättar ifall du vill se nåt gammalt gravfält,
skepsättning,runstenar i närheten osv..Med Gps..
Jag markerar alla ställen jag varit på med hjälp av den appen.
Därav alla gröna hjärtan.


Så att ni ska få ett hum om vad jag pysslar med.
Samt om ställen jag varit på..
Jag har dessutom fotat  alla ställen på plats..Det du..


Jag försöker ta ett nytt ställe varje dag,och om jag inte gör 
det då åker jag till nåt av mina favoritställen.
Vilka är Ormsta,Lunda,Vidbo,Bakom huset,Granby,Vaxtuna,
gamla Uppsala, Uppsala Domkyrka, eller nån skogsdunge i Vallentuna.


Så angående min kunskap om stenar och våra forna fäder
så kan jag tyvärr inte hålla med dagens historiker och forskare.
Det är för väl utplacerat alla dessa stenar,för noga uträknat
för att idag kallas "ättehögar" osv.
Och den kunskapen och "tankebanan" kommer ganska atomatiskt
fram när man gör som jag gör.


Osv..