tisdag 31 maj 2016

Vallentuna Kyrka runsten nr U219


Idag tänkte jag gå upp i Vallentuna kyrktorn.
Det var inga problem har gått upp där förrut.
Nu fick jag vänta då jag råkade störa mitt i fikapausen.
20 minuter senare kom vaktmästaren in och sa till mig att det
plötsligt var förbjudet att gå upp där.
Men jag fick 5 minuter.
Och vad tror ni jag svarade då..
Jag vart så förbannad att jag gick..

Dagens citat till Svenska Kyrkan:

You must show no mercy...
...nor have any belifef whatsoever 
in how people judge you..
For your greatness will silence them all
Ultimate Warrior/Skogsrud


några frågor på detta??

Texterna är hämtade ur Upplands runinskrifter naturligtvis..
Eller ska jag läsa Lars Rask runlära istället??
Den är ju lite mer modernare??
Då "källitteraturen" om våra runor förlitar sig på dessa teckningar.
Dags att uppdatera lite..


Vallentuna kyrka är en sk gråstenskyrka med hörnkedjor av  
huggen sandsten i tornet,
norra korsarmen och långhuset.Även omfattningarna ha där 
varit av sandsten. Även denna kyrka innehåller ett utomordentligt bevis 
på ålderdomlighet:om man betraktar kyrkans skönhet belyses denna i 
höga grad av en rödaktig sandsten, skuren och glättad..

Min tur..