måndag 23 maj 2016

Public Service Announcement 2000


Det här är ett liten lustig sammanstrålning jag hittat.
Därav ritade jag även av dom för att se hur det såg ut 
utan en massa störningar.
Den översta ritningen är påbörjad av dopfuntet från Näs
Den undre bilden hittade jag på Pinterest föreställande ett
 träkapitär från Norge. Hitta och hitta ,jag har plöjt igenom varenda
 brosch,fibula, brakteater och träskulptur  i hela Norden.
Det är alltså en "förnordisk" Oden? För plundringsgods är det inte ..
Däremot har jag även hittat detta "mystiska" ornament på ett beslag 
ifrån Markim samt från några museum jag varit på.
(Och en enorm överknackad mässingspjäs på Historiska)
Säkert bara något slags ornamentalisk "utsmyckning" av dunkelt 
ursprung.
Sen har vi nederdelen på en hel del "dopfunt" i Uppland som inte
blivit sönderknackade trots allt.
(åfan..Nu kom jag på en till grej..Kistan från Tingstäde.beslaget.)
hoho...Ska vi titta på runsten U226 igen..?