fredag 27 maj 2016

Domaring


Ur min kommande bok om Upplands dunkla
och feltolkade platser så kommer alla
ställen jag varit på att beskrivas så enkelt som möjligt.
Därav alla bilder då jag anser att det är lättare att förstå
än 10 sidor med enbart text .


Det här kallas alltså idag för domaring.
Det har tolkats av våra historiker att våra forna förfäder
alltså satt på dessa stenar och bedrev...ting?..


Nu befinner jag mig visserligen på ett gammalt gravfält oxå,bakom
 kullen ligger desutom vårat gamla potatisland.
Men åt höger på bilden är det ett berg med en jäkla
massa stenar, vi kan säga rullstensås.
Samt den gamla vägen går där nånstans(Vasa vägen)
Sen har vi rakt framöver på denna bild över potatislandet en skogsdunge
med gamla grunder..osv.


Stenarna är placerade i en enorm ring med
2 och 2 stenar,jag har gått här med måttstock och
 lasermätare i  våras .
Det är samma mått 7,14 och 9 har jag för mig..


Jag ska låna pappas drönare imorron och se om jag kan få en bättre
bild några meter upp i luften över mina stenar.


Nu står denna sten "rest" under en gran  på detta ställe..
Om jag nu kan räkna ut stenarnas placering med hjälp av
stjärnhimlen,geometri, och jordaxeln,och diverse
matematiska formler så kommer jag tillslut att få ihop detta oxå.
Jag är på god väg. Mej kan ingen lura längre.