måndag 30 maj 2016

Latest Version of the Truth




Harg alltså..
Då hela Uppland legat under vatten och beståt i massa 
småöar innan vattensänkningen , nu snackar vi 1000 
tals år tillbaka. Och vi vet idag även att det funnits folk som
 bott här i Uppland vid den tiden. Man kan ju undra vart.


Så till skillnad ifrån dagens historiker så  beger jag mig ut till dessa "kullar".
Idag gick jag alltså upp i "Harg berget".Harg säteri ligger mitt emot.
Det var väldigt högt upp."svår terräng"


Jag tog lite över 300 bilder här men det ska jag inte utsätta er för 
utan bara några.
Så nu ska vi tänka lite.
Harg-Sta-Näs-Tuna osv..Våra gamla namn.
Jag läste en fantastisk bok om terraformeringen över Upplands
landskap samt dom gamla ortsnamnens uppkomst före latiniserigen osv.


Nåja tillbaka till Harg.
Det här var ett stort område.Vart lite förvånad då jag 
oftast åker förbi det när jag ska till Väsby.Hur som helst.
Ena sidan stenras,Andra sidan större stenar.


För att vara en sk "rullstensås" så ligger stenarna oerhört
välplacerat om man tänker lite logiskt.
Tips: Torsåker 
(åk dit och kolla på "väderkvarnen" som ska stå på kullen)


Vi backar ännu längre tillbaka typ 20 000 år sedan.
-Ja men då var det iiiisstid, säger du.
Därav ser man strecken efter innnnnlllaaannnddsssissseen på
stenarna och bergen..
Och vad tror ni jag svarar på det?
Den här stenen var asball..Nästan "svävande" i en backe.


Jag vet inte hur långt tillbaka vi ska backa i tiden.
Vi kan backa till den tid då vi hade "jättar" i Uppland.?
-Nä men nu får hon väl ändå ge sig, va...säger du..
Men  hela våran "gamlafolktro" innan "asagudadyrka" kom till
bestod i sagor om jättar.(Jag har läst rubbet  seriöst)
Och med tanke på klimatändringen,
växthuseffekten så  var världen helt annorlunda emot
vad den är idag..ínte sant?
Så om det då funnits forntida folkslag  som bodde på dessa kullar
borde dom inte ha lämnat kvar något efter sig annat än några
 felristade runstenar?
Det kanske var ett annat språk?
Andra tecken?
Svårare än så är det inte...


Man kanske var så smart att man blandade typ nån slags
"kalkputs" som man kladdade på stenarna och sedan
"dekorerade".
Min lillasyster sa till mig igår
-Majsan du är i fel århundrade
Jo det kan man lugnt säga..
Jag är lite "före min tid".Men det blir du med
om du börjar som jag.
Vilket jag hoppas du gör.











.