söndag 22 maj 2016

Spånga 235:1


Jag skulle lämna en högtalare i Vällingby igår.
Därav åkte jag från Sollentuna till Järfälla mot spånga hållet vägen.
På högersidan av kullen såg jag något..


Ärligt talat vilken farstu tror ni jag kommer ifrån?


Åk hit och titta själva,Jag vart ganska paff när jag gick runt.
Det här är ingen "bygårdstomt."


Men ni får skynda er för dom ska bygga en väg här.


Men visst om ni vill ha det till bygårdstomt så kan man idag "rekonstruera"
det i tex..PS..eller nåt annat avancerat program.


När hade man terrakottarör längst med lador?
Inte så stor lada dock..
Kanske var ett uthus?





Det här är byggt av människor som i forna tider bott här.
Läget är utmärkt strategiskt och vältänkt.
Samt att det måste tagit en lång tid att bygga då våra forna
förfäder knappast begagnade traktorer?


Om du verkligen vill lära dig så åk ut och åk runt till olika ställen.
Titta på stenen,hur har dom byggt,hur har dom tänkt?
Prova att rita av själv.
Och börja ifrån början.Vilket är stenen.
Då kommer du förstå vad jag menar.