söndag 29 maj 2016

Papper ,garn och snöre


Papper ,Pergament som dagens forskare är eniga om att vi här i Norden
inte kunde tillverka utan knackade hellre in det i dagens sk runstenar.
Runt om i Europa däremot tillverkades fantastiska manuskript i 
diverse djurhudar,kalvskinn,(vallentunakalendariet) osv.
Det var ett enormt krävande jobb både tidsmässigt och utförande.
Det kan ni goggla på.."Making Parchment"
Det jag däremot har massor av är brännässlor
(Ulla och Tindra på bilden mina 2 damer)


Brännässlor har starka växtfibrer som man kan göra
snöre och även garn av.
Papper med..Så mitt lilla experiment består i att framställa både
Och om jag lyckas med det på 2000 talet så borde väl någon av 
mina forna förfäder kommit på det för 2000 år sedan med??



Det här hittade jag på Uppsala museumet idag.
Då våra forna förfäder tuggade kåda så varför inte testa.
Upplevelsen var inte positiv däremot.