måndag 2 maj 2016

Sten studier


Jag bor på en mycket gammal ort.
Den består till större delen av "gravfält" 
"söndervittradehällristningar""talrikastenar" 
osv..Här var RAÄ 1962 och gjorde en fältrapport om hällristningar bla..
Inte den här den hittade jag idag när morsan skulle hämta hö.


Dom flesta stora" gravfälten" här i Uppland ligger ofta i 
anknytning till diverse djurhållningsbetesmarker.
Och jag förstår att ingen vill gå in i  en tjurhage för att titta på 
sten.Det fick jag uppleva förra året då
jag hann slänga mig i krondiket i grevens tid så att s
äga då jag hade 2 ungtjurar i hälarna..
Men om man inte tittar eller ens försöker så kommer ni aldrig
att få veta..


Och vad menar hon med detta då..
Jo det ska jag tala om..
Här har vi 3 olika lager..
Notera mossan i kanten på bilden,just det gropar..


Norden ,här har människor bott i 1000 tals år..
Det ligger oerhört skyddat från resterande världskontinenter,
Sverige är det SISTA landet som kristendomen  tog över.
Läs noga vad jag skriver..
Kristendomen är en universiell makt som styrt världen i snart 2000 år.
Det är ingen nyhet,det som däremot är en nyhet är att ni lixom
jag inte riktigt fattat vad denna religion har gjort för att 
"etablera" sig. Allt idag ,hela våran "världshistoria" är baserad
på före och efter kristus.Dagens historiker och forskare
hånar oss få "fritidsforskare" som kopplar ihop sånna avancerade
matematiska händelser i vad dom kallar "bautastenar",skålgropar,"
skeppsättningar"..osv Men endå så stämmer det..
"kontrollerad allmänbildning"
För vad skulle det säga om våra historiker idag..?


Ärligt talat ..