torsdag 5 maj 2016

Risbyle stenarna


Stor sten
Det stor en liten tjej brevid mig som sa till sin pappa:
-Undra hur den skulle se ut utan färgen..
Varpå jag fall in i:
-Du kan det,ta foto på den och sen kör in den i PS ,sa jag
-Vad smart ,sa hon..

=)


Lite längre ner står denna vars kors numera pryder Täby kommuns vapen.


På skylten står bla.
Den speciella korsformen visar på kristna influenser från området
kring..(håll i er nu)..Svarta havet och sydöstra medelhavsområdet
(jo jag har kollat in stenar här omkring oxå,fast på nätet dårå samt vilka kulturer
som fanns under denna tid osv..)
Ristningen kom till någon gång mellan 1010 och 1050 det går att utläsa av stilen.
Däremot kan några av korsen huggits dit senare..
(Hur ska dom ha det nu?)

Baksidan av stenen.
Strecket har jag dragit så ni ser vart den andra stenen står.

På skylten står oxå:
Mellan åren 980 och 1130 ekr restes över 1000 stenar i Uppland,
Täby och Vallentuna är de kommuner som har allra flest.

Jag finner inte i detta larv..
Sorry jag kan inte det.
Inte fan knackar man över 1000 stenar ,och då har ni inte ens
registrerat bautastenar,skeppsättningar,andra resta stenar
inför denna religion.
Med tanke på dom stenar som finns kvar idag och vart dom står.
Kom igen nu..


Då måste jag erkänna att jag föredrar dom ommålade
kyrkmålingarna bättre då många består i halshuggna biskopar,
tex Uppsala gamla kyrka,Orkesta..osv..