torsdag 5 maj 2016

Fällbro


Jo jag körde hela Täby runt idag..
Karby,Såsta,Fällbro osv..
Nr 142 är denna registrerad som..


En stor kulle på andra sidan..
Naturligtvis..
Till höger om bilden här går bilvägen och
några 20 meter är ett "gravfält"
med  8 högar,62 stensättningar,och 3 "fyrsidiga" stensättningar,
Norr om "gården/gravfältet"  finns yterligare 2 gravfält
och en runhäll..



En runhäll på norra sidan..
"hoppsan" fel bild..
Den ligger på andra sidan..


Utkanten av Fällbro Gravfält.
Där min bil står ,står även fällbrostenen,
Åt höger av bilden är den stora kullen.
Bilvägen upp för kullen går mot Såsta..


Här har vi Fällbro Runhäll.



För nöjets skull och för att jag kan.
Brukar jag roa mig med att använda min stjärnapp
på dom ställerna jag besöker.Och ställa in den på olika tidsåldrar.
bilden visar stjärnhimlen för ca 3000 år sedan..


runeberg.org  är en fantastisk sida med
inscannade gamla böcker.
Det här blir kvällens bokläsning.