söndag 1 maj 2016

Nulla dies sine linea


Jag skriver varje dag,så det har blivit en hel del 
anteckningsböcker.Men det är en teknik jag använder mig
av för att komma ihåg samt lära mig.
Då många sk runstenar har en slarvig inknackad runtext mitt i 
vilket jag finner oerhört "märkligt" då man tom översatt det lite
hur som helst idag så.
Skrev jag ner alla mittenrader från en del stenar i Vallentuna.
Jag var inne på att  det skulle vara typ gyllentalsraden
och dom 2 runslingorna var vinter och sommar halvåret..


Detta kors stör mig till den grad att jag även ritat av alla dom med.
Med och utan runor då jag var inne på att det var norr,syd,öst och väst på
dom stenarna som hadde detta "ornament".
Det finns ingen som helst logik i detta ..alls..
(Vilket jag idag vet eftersom jag kan få fram det dom missat att fylla i men endå)


Då våra grannländer runt om Sverige delat samma
stenknackning av runor och ornament,började jag även att se om jag
kunde hitta något som var snarlikt våra här i Sverige.
Men icke..Kanske lika bra att hålla sig till kristendomen ,
lättast och enklast förklaring till ristande,kristande och alla dessa "kors"..


Sen började jag kolla alla "uppgrävda skatter" och dess innehåll
samt nergrävning osv. Dune koppen tex.
Och" Hassles skatten" ..Läs om föremålen i den samlingen.
Jag är väldigt förtjust i Hallstatt och La Tene kulturerna..
Enorma grejer..
(Därav The Celts utställningen på Brittiska förra året bla)


Jag ritade även av alla runstenar med "gubben" ,samt föremål
med honom,och även en hel del hällristningar och deras
"mystiska" tecken..
Skulle du ärligt talat knacka in 132 sk skålgropar i ett berg för att sedan
bedriva vad dagens historiker älskar att tolka som "hedniska fruktbarhetsritualer".
Eller knacka in en jäkla massa sk "båtar" mitt på en åker i Enköping?
Däremot om du tänker i andra banor samt börjar att räkna lite då blir det
mera logiskt än.
"blandaädmedkornochsmörjagropen" tolkning..