söndag 1 maj 2016

Bautastenarna vid Granby


När solen går ner då kommer jag upp..
Detta är kvällens observation av Granbys bautastenar..


Jag får det till 5" resta stenar",
en hög i mitten samt en stenhög några meter längre bort,
längst högen i  mitten ligger 2 mindre stenar varpå en sk "flak sten",
Vid stenarna till vänster om denna bild går bilvägen,
då dom rensat upp här så såg jag även stengrunder  vid dom.
Vegetationen är enormt snårig,buskig,mycket nerhuggna stora träd.
Solen går ner vid björken ca 1930


 Jag har även räknat avståndet emellan stenarna,
mer om det sedan..Titta noga nu på den högra stenen..


Den närmsta stenen på bilden är registrerad av RAÄ som U338
Strecken jag ritat är för att ni ska se vart bautastenarna står..
ca 15 meter 
Nästa bild ni ser har jag gått tvärsöver ifrån U 338


Så här välknackade stenhögar har jag aldrig sett.
Borde nog finnas "potentialla runstensbelägg" här.
Eller så är dom lite för välknackade då runstenarna inte enligt
reglerna ska vara det ..Med tanke på U338 tex..
Hur som helst ..



Vi ska ta detta ännu nogrannare så småningom.
Ni ska få kordinater,satelitbilder,avståndet mellan stenarna,
stjärnkarta,avritning med och utan tecken och ornamentik,
alla "runologer" som varit här,alla som skitit i detta,
"alla rapporter som gjorts" vilket inte är många,vattenhöjningen
,åkermarken, dom gamla färdvägarna..rubbet..inga problem..
om det nu ska tjafsas..Jag kan även skriva det på latin ifall
ni historiker hellre vill ha det i riktig 1600 tals anda..?
(åhå jag ska göra en typsnittsfont med Martin Aschaneus handstil)
Titta noga nu..
Solen går ner alldeles bakom denna sten..


Kunskapen om våra forna förfäder som gjort detta överallt i Sverige,
kan inte längre skrivas av historiker och forskare som "gravfält",
"mystiska platser","gravblock""bautastenar""resta stenar""domaringar"
"skeppsättningar" osv..
Ni kan gräva upp hur mycket "fynd" som helst som kommer runt om 
i världen.Men det som står kvar,det som finns kvar är våra stenar..
Dom som ni inte sprängt,knackat sönder,snott,gömt,använt som 
byggnadsmaterial.Dom står där i ett syfte och en kunskap som  idag
vi en gång för alla kan ta reda på vad och varför.
Vilket jag gett mig fan på att göra..
Jag kanske tom kan lära mig trolla då jag är en tvättäkta 
"hedning" av nordiskt ursprung.


Lycka är att få se en älg,ikväll såg jag 3..