onsdag 6 januari 2016

Wada kyrka


Jag for till wada idag igen..
Oerhört korkat då det är 15 minus ute men.. 
det var några tankar som jag inte fick ro ifrån..


Människan och makterna
av John Björkman..

Under medeltiden var den kristna kyrkan en erövrande kyrka.
Nedifrån och inifrån besegrades det ena folket efter det andra.
Den medeltida kyrkans förmåga att omskapa folket med kristendomens  etiska principer och forma
stadsväsen,sedvänjor och samhällsliv överhuvud är en av kulturhistorien oöverträffat mått.


U199

Under senare hälten av 1800 talet vart stenena anänd
AVSIKTLIGT som gravsten.
Den slipades tvärs over mitten och den släthuggna ytan försågs med ny inskrift  


Man kan ju undra hur många fler..
Detta är inte unikt..
Jag brukar även räkna alla Stora stenar runt om kyrkorna..
Sen brukar jag fota baksidan på dom ,eftersom  dom varit för lata
och bara tryckt på järnbokstäver..Då vet man..

Ett tips OdensLunda kyrka i märsta..
Fy fan säger jag bara..Fy fan..


Den här kyrkan ..ähh jag orkar inte ens..
Jo det gör jag...

Från UPLANDIA SACRA av Erik Ihrfors

Om tiden för den berömda församlingskyrkan Wada har ingen underättelse nått fram till oss men 
mycket gamla handlingar (alltså det har funnits dokumentation)
visa oss att helgedomen blivit förbränd av eld omkrin 1400,sen byggts upp ihgen varpå 
den helige biskop Sigfrid och den Heliga änkan (men va fan hallå??)
Birgitta av ärkebiskopen i Uppsala den vördige Herr Henrik,
Den åttonde dagen i månaden oktober 1404..

Sen

Denide nihis scimus  de statu templi WADENSIS prisquam a:0 MDCCCXX11..
Opps sorry ni läser väl inte latin så vi tar det på svenska..
Därefter veta vi ingen om WADA kyrkans tillstånd förrän 1678 då det inre blev reparerat.
1697 Brändes det ,varpå det byggdes upp igen för hand 1706

Den har formats om enligt kavlinisternas sed..

Inne i kyrkan finns det en hel del..
Var där i sommras lägger upp bilderna sen..
Skulpterad Sandsten..