fredag 8 januari 2016

Ad notam


Jag skrev ner alla runor i mittenraden på  alla stenar runt om vallentuna..


Jag var inne ett tag att dom hade gjort 2 sidor därav 2 runslingor vilket 
skulle varit sommar och vinterhalvårets tidräkning..
Sen att mittenraden skulle vara nån slags gyllentals bestämning..
Men inte en enda var lik den andra..


Jag gjorde samma sak med den klassiska frasen
"gud hjälpe oss"..


Och den påhittade Jarlabankens runstenar..
Då menar jag alla..
Samt den puckade översättningen som forskarna hellre ägnar sig åt att tolka..


Alla runstenar med -Tis  Risti,Kristi..osv..
Det är helt fel..


Det var när jag hittade treuddarna som jag verkligen gick igång.
Samt Megalitgravarna i sverige..Jag hade absolut ingen aning om detta fenomen..
Varpå runda nr två bestod i att se vad som fanns runtomkring den runstenen som beskådades.
Det är omfattande alla dessa "gravfält" ,kullar,högar...


Ett tag satt jag och ritade av alla runstenar med en häst på..

Det är en oerhört spännande resa..
Jag har fått träffa enormt mycket folk i historieböckerna jag aldrig hört talas om.
Min älskade Olof Rudbeck och Roger Bacon 
Hildebrant,P.A Säve,Elias Wessen,Dag Abelin,Beda,Birger Neman,Bureus,Perinsköld..osv..

När jag läser om nutida historikers runologiska kiosklitteraturer så tittar  jag alltid på deras sk "källuppgifter" varpå oftast samma nummer dyker upp..
Man visar samma bild om och om igen i historieböckerna..
Hällristningarna från Tanum,Aldrig hela utan avskalade små bilder föreställande nån skeppbild,
Men om du åker ut och tittar så kommer du nog förstå vad jag menar..
Sen när man börjar läsa om runstenarnas öden som oftas börjar och slutar vid 1600 talet..
Då blir man ju ännu mera fundersam varpå man kollar vad för folk som styrde landet var..
Så hittar man dom..Allihopa...
Martinus Aschaneus,Thomas won Esten,Magnus Gabriel de la Gardie,Oxenstierna osv..
Men jag slutar inte där..varpå jag hamnar på sidospår..
Därav ska jag nu ett tag ägna mig helhjärtat åt Martin Aschaneus ..


Jag har börjat stjärnskåda det är oerhört rogivande..
Undra vad dom sysslade med här uppe i Norden under dom mörka vintersäsongerna..
Knappast någon soldyrkan då??..