tisdag 12 januari 2016

Historiska Museumet


Jag går även en hel del på museum..
Historiska har ju en hel del att bjuda på..
Men i packade hyll montrar, dålig belysning och förvillande texter..
Men jag fotar,sorterar,läser inventarie nummer..


Den här stora stenen vars okända fyndort är ett minne blott..
Samt att den får stå i hörnet bakom några finare stenar så att säga..
Ganska mörk belysning oxå ,sen får man ju aldrig fota med blixt säger dom ,men jag har absolut inga skrupler kvar . Jag tar med mig min ficklampa om så må va fallet.
Den här stenen har jag bytt ljusättning på varpå linjerna och konturerna kommer fram i bättre dager..


Jag satt en kväll och försökte rita av denna stens ornament..
Den var så jäkla välknackad att jag fick inte ihop det utan linjal,och passare..
Då börjar man ju fundera lite..


"Ärad vare gud i höjden detta har runologerna gjort i slöjden.."


Jag läste härom dagen
Nordiska arkeologimötet i Stockholm 1922 års redovisning.

Humor

"Några Svensk-Finska Stenåldersproblem"

Hur vida den kamkeramiska kulturen i Finland kunde betraktas som en fortsättning av de östvenska boplaterrnas firkarkultur (vet ni hur många kulturer som hittats på och som finns?)
Den kamkeramiska kulturen har i västra finland en föregångare den sk Suomusjärvi-kulturen och båda har motsvarigheter både öster och söder om finska viken..

Det är en jäkla soppa..Alla dessa kulturer..
Sen alla tidsepoker  på det hela..
Återigen har dom fuckat upp det hela med att dela in det i f.kr och e.kr varpå det hela fallerar..
Trod ni på fullaste allvar att folk här i Norden har haft samma tidsräkning som vi har nu??
Börja läs om kalendern om Gregorianska kalendern tex..
Jag var ett stort fan av Ceasar ett tag..Det är jag tyvärr inte mera..