tisdag 19 januari 2016

Uppsala Domkyrka..igen


Domkyrkan igen..
Jag kom upp till andra våningen iallafall..
Sen var det stopp..


Jag hade faktiskt ingen aning om deras "skattkamamare".
Det var ett oerhört nöje att få se en del av "kyrkoinventarierna" som jag läst om..


Nån som läst om Franska,Spanska,tyska tygfragment??
Det har jag..




Sen vet ni ju hur det är med att fotografera på museum..
Hur mycket man vrider och vänder ,och med dessa glasmontrar samt
felmonterande spotlighst så blir det alltid något som stör..
Men då fotar jag cm för cm istället..



Det här var den pråligaste jag skådat..
Att hålla isär 99 kyrkor och dess inventarier,biskopar,präster osv är lite rörigt..
Men vissa ställen är så utmärkande med sk "dekor"..
Sånna här timglas behållare har jag hitills sett i
 Lunda,Markim,Frösunda Nån Långhundra kyrka
 som jag  inte kommer på nu på rak arm..


Frösunda kyrka ..


Markim kyrka

osv..