torsdag 7 januari 2016

No rest for the wicked



Den är stora stenen hittade jag i våras..
Hitta och hitta jag vet vart dom finns så att säga..
Jag har fotat den i alla väder,vinklar ,avstånd..tom kånka med en stege mitt ute på åkern.
Det jag kommit fram till är att dom gjort det på sniskan..därav att det skiftar ,därav att dagens runologer ,om det nu finns några? inte kan få ihop det..bla
Det finns förjupningar som jag börjar med..försöker hitta dom stora linjerna..
Men sen blir man ivrig när man ser nån annan linje..
Den här har jag hållt på med i ett halvår..


Jag vart lite ivrig och började fylla i med kolkrita
(Som försvinner vilket inte falurödfärg gör)
Nu fotar jag bara av och sedan gör resten i nåt ritprogram..


I PS tex..Finns det något som kallas för skew...
Man kan alltså vrida bilden  så man får den helt rak..
Det är lite svårt att lyfta en 12 ton sten så att säga..tom för mig...
Sedan börjar jag rita i..cm för cm..


Några timmar och månader senare..
Samt att jag åker tillbaka sitter och funderar på hur fan dom gjort..
Även penna och papper är utomordentligt bra men för att få det korrekt så använder jag dagens teknik.