söndag 24 januari 2016

Lunda..


Lunda
Ett av Upplands största sk gravfält..Sträcker sig hela vägen..
Ser du nåt??
Nä precis...


2 timmar senare..
Man ska fan visa respekt för sina äldre..
Så är iallafall jag upplärd..


Det här är inget jäkla gravfält..
Åk hit..Jag kan visa dig om du vill..
Bakom är backen med enorma stenras.. Hela vägen upp..
Sen mitt emot Lunda livs längst skogsdungen är enorma sk "stensträngar"


När det kommer till Sten ..
Vilka hedniska ritualer våra forna förfäder ägnat sig åt så
vill jag veta det då dagens historiker och forskare ständigt
tjatar om det.Sen om våra forna förfäder haft annat för sig
som dagens "lärda män" fortforande inte har nån aning om
så tänker iallafall jag ta reda på det.
Och det gör jag genom att åka runt,mäta,läsa gamla rapporter innan
det vart förstört,vilka som varit där och rövat,fota,fundera,åka tillbaka,
sen nollställa mig helt. Prova olika teorier,Gått med tygnystan,klättrat i träd,
haft magneter med mig (bra respons på vissa stensorter)
läsa om andra stenar runt om i världen (jag har varit nästan överallt)
kulturer, tror ni det bara funnits rödhåriga vikingar här uppe?
Det är någon återigen som gjort detta..Och jag utgår ifrån att det var
tvåbenta homo sapiens vilket betyder att jag borde fatta detta med..


Visserligen finns det ju en hel del andra "sapiens" att välja mellan..
tex den här  eller den här..Varför inte den här?
Gröna gubbar tror jag tyvärr inte på,