tisdag 26 januari 2016

Björklinge kyrka


-Jag ska bara fota en sak det går fort,sa jag
- Då åker jag och handlar under tiden,svarade min käre mor..
Sen nån timme senare så brukar hon hämta upp mig.

Nu var det Björklinge kyrka igen..
Jag har fotat alla runstenar här i våras,
Sen vart inne i kyrkan och fotat alla målningar
Nu var det något jag såg när vi passerade den ...




Det var det här...


Och den här...bla..

vad mer i krokarna: få se

Jarla högarna Gravfält 44:1
Svagt sluttande lermark nedan rullstensås
Enligt uppgifter sträckte sig gravfältet upp till fornl nr 4
Gravfält 180x15-85 m (NNÖ-SSV=
Bestående av 10 fornlämningar
Dessa utgöres av 10 högar...
Enligt Upplands runinskrifter stod på toppen en runsten (U1055)
Denna var snarare en bildsten av en ryttare med spjut i handen och drakliknande djur.
Stenen försvann sannolikt på 1700 talet..osv

Gravfält 28:1
Hög 19:1
 29:1 Fornlämningsliknande lämning ( dom gillar jag)
310:1 Aspeborg (Skuttunge-Björklinge)
228:2 stensättningsliknande lämning (den var kul)

Osv


Den röda pricken är alltså Björklinge kyrka..
Jag har bara varit där dom gröna prickarna är..än...