onsdag 27 januari 2016

Sten studier


Nu ska ni inte tro att jag bara går ut i skogen och tror mig ha hittat 
nån knackad sten..Ånej..Så illa är det inte..
Varenda ställe jag varit på läser jag om..allt som jag kan få tag i.
Det som stör mig är detta tjafs som återkommer om  och om igen om
talrika,egendomliga,märkliga,stenar och tecken .
Det gör mig vansinnig.


Vallentuna kyrka på "bogårdsmuren" ligger denna delade sten..
Titta noga..


Sen har vi den här under..Sandsten alltså
som hörnkedjorna längst med klocktornet oxå innehåller..
Det finns ingen som helst logisk eller vettig anledning till att
knacka in "fylla i" det som gjorts av våra fantastiske runologer..
Skulle du göra det??
Knacka in prickar och streck..
Först tänkte jag..Abacus..(hälsingerunorna)
Nån slags matematisk räknelek av nåt slag..
Nu är jag efter 400 runstenar och 180 "gravfält"
104 kyrkor,( ett dussin veckovis)
76 stensättningar ,högar osv..,
26 hällristnings platser med skålgropar
och annat..För att inte tala om alla dessa megalitgravar,fornborgar,gånggrifter,Totalt övertygad att våra forna förfäder varit smartare än vad som sägs idag..