torsdag 21 januari 2016

Ormsta


62 synliga fornlämningar 
varav 55 runda stensättningar, 
sex högar
en treudd  (Jag älskar treuddar)
och en terrassering
(Finns dike oxå)
Gravfältet ligger mellan 25 och 30 meter över havet.

Här finns mera information

(En av 322 bilderjag fotade runt ormsta den 27 Juli 2015  )


Kordinater kan man få fram idag..Lätt som en plätt..


Och andra intressanta svart på vitt fakta..
Solen gick ner bakom Ormstaskolan så att säga..
Åt väster alltså..
Det blir så naturligt allting om man utgår från att våra forna förfäder
hade mera vett i huvet än dagens historiker eviga gudaförklaringar..


Sen kan man öka avståndet så man ser ovanifrån.
Ser man stenarna ännu bättre..
Varpå man sedan börjar läsa topografiska historiska kartor,områden,vegetation osv..


Den gula pricken är alltså där jag befinner mig.
Dom gröna markeringarna är ställen jag varit på  ,innan är dom blå men man kan
pricka i så att säga på appen..
Från början är alla ställen blåa med fornfyndsmarkeringen alltså..


Sen brukar jag sitta vid alla högar för att se vad som händer när solen går upp och ner..



En oerhört välknackad sten..
Ligger efter diket så att säga nedanför kullarna mot skolan.
Här finns det så mycket och så välgjort att det inte råder några som helst tvivel om 
vilket syfte detta gjordes i.Det är sån jäkla synd och skam att dagens historiker och forskare med all 
deras "utbildning" och sk kunskap inte sträcker sig längre än vad den gör idag..
Något klarare budskap på denna plats..Mitt i Vallentuna..Suck..


Kom igen nu för fan..
(Det här bilden är från 15 Juli efter det hade slutat regna)


Åter igen..
Våran tidsräkning som är baserad på före och efter kristus är ett 
sammesurium av en massa kalendrar..Detta bråk om att fastställa påsken..
Läs om det..Jag vill inte höra ett ord mer om eran gudomlighet..
Man kan inte tro på något som inte finns..
Jag förstår verkligen inte hur ni kan det.
Stenarna står där dom står för  att någon har satt dom där..
Oavsett språk,Religion,kultur..
Någon som visste och hade en enorm kunskap som vi idag inte vet ett skit om.
Men eftersom stenarna nu står där dom står så varför inte ta reda på det?
Det tänker iallafall jag göra..


Varpå jag ofta får frågan..
- ja men hur gamla är stenarna då..?
Vilket jag då svarar att det inte ligger i intresset eftersom våran tidsräkning vi har idag
är fel..Men man kan däremot räkna ut det på något sätt i förhållande till stjärnhimmlens som inte ändrar sig så där väldans..
Synodisk omloppstid,metons cykel tex

Sen brukar det bli tyst.,.