lördag 23 januari 2016

Monumenta Uplandica Av Johan Perinsköld


Jag hade det enorma nöjet idag att få bläddra i Peringskölds Monumenta.
Då Upplands runinskrifter innehåller några få teckningar från denna bok vars
innehåll så vart jag en aning paff  när jag såg detta..
Den är så väldokumenterad  bättre historiebok än så här blir det inte..
Eller jo vi har ju Olof ..
Dom förtjänar att nytryckas istället för att magasineras.
Vet inte hur jag ska börja men får ta sida för sida helt enkelt..


Dom gamla beskrivningarna är så utmärkande och välskriva.
Då det mesta idag blivit förstört av nybygge ,vägbygge och annat
varpå historieforskare skriver och förklarar detta utan att lägga 
något mer intresse på att  åka och titta på stället ..Vilket jag gör..


Tex s 178 varpå denna sten avritades och finns beskriven i Upplands
runinskrifter..Om man läser vidare  vänder blad så att säga...


Måste kolla om det verkligen var den här stenen ..
Den står iallafall vid gamla Uppsala kyrka..


En sådan fröjd..Att få se denna bok..
Med alla ställen han varit på,dokumenterat,tom gravhällarna
i kyrorna har han ritat av,prästlängder,ärkebiskopar,indelningen av landet osv..