måndag 20 juni 2016

Täby..igen


Om man skulle backa några hundra år,
knacka bort putsen osv..Samt höja vatten nivån,då dom flesta
kyrkorna ligger ganska högt upp och vi vet ju idag att stora 
delar av Uppland
låg under vatten..inte sant..?


Det här kallas idag för stiglucka.
Jag vet inte riktigt varför dom envisas med detta puckade namn.
Täby har iallafall 2 sånna kvar.


Om som sagt vi skulle backa några 100 år eller varför inte 1000 då denna
kyrkas uppbyggnad är som dom andra av diverse gråsten ,osv..
Så skulle detta vara ett utmärkt välplacerat strategist ställe att ha sitt lilla rike på
för tex en jarlabank..?


Det här är så ..ni ser själva vart jag vill komma med detta..


Nu var kyrkan inte öppen.det stod som vanligt en lapp där 
det var  "lunchstängt" ,men efter 45 minuter så tröttnade jag att vänta 
och leta efter nån.
Jag har varit här många ggr och har bilder men nu ville jag fota nya då jag 
var ute efter några gravhällar inne i kyrkan..


Jag har börjat fota av varenda sten i bogårdsmurarna nu.
Det här var en stor sten..


En stor röd granit sten.
Den är typ lika lång som jag 163,bränd i kanten oxå.
Yes...Game on...
Nu kom jag på en sak..
Måste åka upp och kolla kyrkklockan i Markim..