måndag 27 juni 2016

Antuna


Om man åker längst med gruspgropen vid Rotebro till Eds 
finns det en skylt som det står Antuna på
Det området inspekterades idag..
En fantastisk Uppländsk fin gård..


Där ser man..
Hela detta stället bara ropade
:-Maaaajjjssan titta hit..typ
Och det gjorde jag.


Idag har vi det lite lättare med att hitta saker och ting.
Vi har denna fantastiska teknik som vi kan utnyttja,vilket 
jag gör i detta syfte.
Nu åkte jag liktförbannat fel iallafall ..


Det här var ett finfint gammalt stenhus,
Det ligger i anknytning till ett gravfält med både skeppsättning
 och småhögar, bakom har vi ett berg (det var jag uppe i oxå såklart) 
samt en gammal grund i buskarna.
Denna väg ledde in till skogen som kallas Lövstaskogen?
Träffade ett trevligt par som sa det.


Nu ser du ingenting på denna bild,
men då jag spenderar dagarna i ända med att
beta av alla gamla gårdar och grunder och fornborgar..
Den här såg jag bara i förbifarten..
Vi är i Eds nu..EDS..


Sen kollar jag hur skogen ser ut i anknytning till dessa "fornlämningar".


Så när jag kom hit..
Vart det en del svordomar..(det blir det alltid)
Antuna gård ligger åt vänster om bilden,viken framför leder 
till höger om bilden  till Eds kyrka,sen har vi Runsa "fornborg" 
en bit bort efter båtklubben med skeppsättningen på
åkern nedanför..


Nr 107 i Upplands runinskrifter..
Gerlak lät....efter..Häming...sin son,och Ärmund
(FEL FEL FEL )


Då börjar vi med att titta på stenen hur den ser ut..
på skylten står det..
"Stenens äldsta kända plats var vid "Antuna ladgårdshus i en åker.."
Därifrån flyttades den senare och restes på en kulle inte långt ifrån sjön..

Har du någonsin tänkt på alla dessa sk namn..
Som oftast är unika på varenda runsten..
Att försöka läsa efter något som man inte vet och sedan gissa
sig till blir ofta detta resulat.


Jag orkar inte ens plädera eller förklara längre
men jag måste för er som inte vet det jag vet eller kan åka
runt som jag gör .
Men det är därför jag har lärt mig att se och utgå ifrån
att detta är så in i helvete feltolkat för jag åker runt och tittar.
Jag har läst allt inte bara om Upplands runstenar utan
hela Sverige.Samt ritat och ritat.Man knackar inte fel..
Det är ingen logik i att spendera ett halvår med att
"ristafel" som dagens runologer i åratal envisats med
att deras grammatiska översättning
inte stämmer varpå summan av kardemumman blir
att våra forna förfäder helt enkelt inte visste vad
ett sustantiv var eller  vilken futhark de skulle använda sig av..


Baksidan
med förklaring
efter Holmfrid sin hustru och efter sin dotter Una
 (suck)


Uppe i backen längst med Antuna gård ligger några stora obetydliga stenar
fint på rad..



Det fanns såklart en till liten sten..


Samma sten som ovan men från andra sidan..
Man kan gå runt..lixom..
Inte bara se det från ett perspektiv..


Den har nummer 67:2
"stenen är nu omkullfallen,stenens mått är 1m bred och 0,2 m tjock
Ligger nu i fundamentet NV-SÖ med ristningen uppåt.
Runhöjd ca 7 cm
Ritsningsdjup ca o,3 cm..
(Elias Wessen har varit här han är bra läst mycket han skrivit)

Jaha..?..Jasså "fel sida"




Nr 67:2 alltså..



Den här stenen står en bit in i skogen.
Den fastnade mitt vänsteröga för då den stack ut lite.
En kluven sten men med borrade järnbitar på andra sidan..