söndag 26 juni 2016


Den här listan hittade jag tex i ett engelskt diplomatorium..


Sen har jag skrivit ut hela Vallentuna kalendariet i A3..
Skrivarna idag är så pass bra att du kan se vartenda rispa i dom
 gamla pergamenten.
Aschaneus skrev som sagt med blått bläck..
Denna uppställning på högra sidan stör mig..Jag får inte ihop det,då
jag plöjer igenom detta sammesurium av söndagsbokstäver och olika
kalendarium ..


Jag har inte varit i Härkeberga än.
Däremot har jag ritat av hela kyrkans målningar..seriöst alltså..
(kanske detta är Odensala..måste kolla)
Jag ser tyvärr inte eran fantastiske Albertus Pictor.
Jag ser övermålat rakt av.
Jag ser hur dom skrapat bort och förstört,sen kalkat om och försökt 
komponera ihop något passande utöver kristendomens regim.
Men då konstnären ifråga inte varit särskilt "bekväm" med penseln,
har det blivit lite hur som haver samt slarv.därav dessa idiotiska sk "fabeldjur"
Men om man då tänker ett steg lite längre som jag vilket resulterar i 
denna djärva "spekulation" om kyrkorna i Sveriges dunkla historia.
Så får man Nordens fantastiska historia i ett helt annat perspektiv annat
än kristendomens segrande i landet.
Jag är trött på a hela tiden läsa..
"den är troligen uppbyggd på 1300 talet blabla"
Sannorlikt, men det vet vi inte men det kanske är så blabla..
Denna "märkliga" kyrkobyggnad..osv..
Det är inget som är märkligt ,mystiskt eller sannorlikt.
Allt är snott,övermålat och omgjort..

Färg ändras med åren..ett tips jag ger er..