torsdag 2 juni 2016

Lunda


Jag är här några ggr i veckan kan man säga.
Men jag älskar det här stället..


Och när man åker runt som jag,läser på om allt
,och sen får se en sån här skylt..


En enorm brist på respekt..
Tror du våra forna förfäder var så puckade att dom 
"reste" stenar lite hur som helst på det som idag kallas gravfält?


Här har vi en dålig packning oxå..
Bäst att kontakta raä  så dom kan spackla igen det..
Dom är bra på sådant..


Gravfält alltså  530x300 (NNV-SSÖ)
Bestående av ca 250 fornlämningar
Dessa utgöres av 19 högar
172 runda stensättningar
3 kvadratiska
5 rektangulära stensättningar
En trianguär stensättning (treudd)
2 kvadratiska stenkretsar
4 rektangulära stenkretsar
43 resta stenar
och 1 runsten

min tur


Sen går bilvägen rakt igenom detta gravfält varpå det blivit enormt
drabbat,samt plundrat under tiderna.
På andra sidan bilvägen går stenrasen hela vägen.
Inte så svårt att se..



Jag har gått här många ggr med måttstock ,lasermätare,
trådar osv.. Nu tog jag magnettejp och satte på en plåt för 
att se om jag fick fram något .


Anteckningsblocket alltid med.
Som sagt jag har ritat av detta ställe många ggr men
man lär sig alltid något nytt  vilket är tjusningen
med det hela.Vi kan kalla det kunskap..


Även varenda sten har jag ritat av..
Seriöst det har tagit mig ca ett halvår..
Men jag ritar av rubbet..
Integör man sånna här enorma sk "gravfält"
med bara en  sk runsten..
Om det nu är ett gravfält borde väl varenda sten
vara knackad?..
Eller ja just det runstenarna är ju kristade och ristade av
våra tidiga kristna förfäder så något annat kan det 
absolut inte vara ..För så skulle hela sverige och Nordens
historia behöva skrivas om ..
Men jag kan trolla och är en tvättäkta hedning så
ni ska få en ny källiteratur av en inhemsk Nordbo.
Eller föredrar ni verkligen Adam av Bremen?