tisdag 28 juni 2016

Haga slottsruin..igen


Grundmurarna till  stora Hagaslottet
påbörjat av Gustav den 3dje..knappast..
Bygget startade med högtidlig grundläggning år 1787
ritningarna var gjorda av slottsarkitekten Olof Tempelman.
Ett år senare lämnade kungen över byggandet till arkitekten
 Lois Jean Dezpres som
han lockat från Rom för att göra teaterdekorer..
Slottsbygget stannade tvärt när kungen dog.
Då arbetade ca 800 man med bygget...

MIN TUR...



Haga Slottruin har tyvärr stått här längre än
Gustav den 3djes fantasiplaner.


Den här ruinen är oerhört viktig då den tillhör en annan tidsepok
som sträcker sig längre än 1787..
Mitt emot denna enorma ruin går bergknallen.


Det finns alltså inte en enda runsten eller fragment i denna forna slottsborg.?
Hur dum tror du jag är på en skala??
Nu är det så att dom här är inte ristade eller kristade..
Därav kan jag se och få fram det som dagens runologer och historiker 
inte förstår...


Jag kan med orubblig  sinne och förstånd säga
att denna borg har byggts för mer än 1000 år sedan.
Det är bara att titta på stenarna..
Inte så svårt..
Jag tar bara min wacom penna och ritar av varenda sten..
sen när jag tar bort bilden får jag fram vad det är..
Jag hittar alltså inte på eller försöker "tolka" det som
historikerna, brist på kunskap och enorma respektlöshet
över det Uppländska riket .


Dom nedre regionerna.
Lågt som fan,men då jag satt här nere och funderade
så fick jag en droppe i nacken..
varpå saker och ting gjorde mig ännu mera tvärsäker


Hur lång tid tror du detta har tagit för stenen att bilda?
300 år? knappast..


Titta noga nu på stenarna..
Här har vi en blandad kompott utan diverse granit,sandsten,
gråsten osv..
Titta på hur sandstenen ligger..


Det är nån som blir uppäten hela tiden..
Jag ska ta reda på vad det är..


Om du nu gör som jag..Och utgår ifrån att våra
forna förfäder som levt i detta land gjort det längre än
kristendomens härjande och förödelse så kommer du
lixom jag att se och förstå saker och ting i ny dager..
Våra forna förfäder var av annan kaliber än några upphittade stenyxor
och järnspetsar..


Sen läser jag nu tex om alla rapporter från Upplands fornminnes tidskrift.
Det är så utmärkande allt detta plundrande här i Norden.


Översikt från plan 2



Här har vi annan sten..
Fint placerat..



Tror du dom som gjorde yxor i bärnsten,flinta,grönsten,
dom som gjutit dessa fantastiska guldsmycken som grävts upp i jorden,
dom som karvat småsmå detaljer i benbitar bodde i grottor?
Att dom inte visste hur man gjorde papper?
(Det är ni som tjatar om att vi här i Uppland inte kunde läsa eller skriva
inte jag)
Eller byggde borgar?
Inte fan har man bott i små hyddor och grottor i 10000 tals år för att sedan
börja med sådant här när kristendomen kom i i landet.
Förnedring av det Uppländska rikets bragd tolererar jag inte längre..


Sluta och tänk och titta bara på stenen.