tisdag 14 juni 2016

Stick to your Guns


Lunda en av Upplands största sk platser efter gamla forn Siggtuna i 
forna tider.Här finns allt,stensträngar i kilometervis in i skogsdungarna,
stora korsningar,
gamla grunder,ett av Upplands största gravfält som nu består i en
handfull resta stenar där bilvägen går rakt igenom.
Men sen har vi en enorm kulle  med fina stenras att begrunda.
Och "Lunda " kyrka..Dom som fanns här innan då?
Dom som bott här i 10000 tals år har dom inte lämnat något
efter sig annat än några felknackade runstenar?



Nu ska jag tänka åt er..Eftersom jag kan och vet.
-Jaha vad är det för något med denna bergsknall då? frågar du
och jag säger
-Tänk nu om våra forna förfäder hade lite mer vett i huvet än dagens
 historiker och "lärda män",att dom visste hur man "blandade färg" 
varpå man
läs nu vad jag skriver...
helt enkelt dekorerade bergen och stenarna med dessa fantastiska målningar
som inte består i "djävulen som kärnar smör" eller smådjävlar som sätter på
nåt konstigt djur i Pictor stil.
Jag ser här "puts",röd färg tex tja vad fan vet jag röd ockra?
Sen grönt och vit dårå..
hihi...


Sen består detta "forna ornament" i dom fyra djuren som biter
i något ,samt en massa gubbar som har nån slags djurformad hatt på sig.
(dom skulle inte jag vilja möta i ett slag)
Om 2 år kommer jag att köra över alla som har något med svenska 
historien att  göra
.Nu har jag visserligen mer eller mindre gjort det då dom 
flesta sk "historiker" jag träffat säger till mig
-Vilket enastående "arbete" och engagemang du har
Det jag undrar då är vad  dom sysslar med?
Åker dom inte ut?
Skriver dom bara av varandra??
Tittar dom inte i dom sk gamla källorna??
Kan dom inte latin??
Jag brukar faktiskt "testa" dom för att se vad dom står i 
"vetandet om vårat forna rike" Dom flesta vet knappt vem
Olof Rudbeck är eller Johannes Bureus,Och allra minst
Martin Aschaneus (det var en som trodde han var en lärare
och han hade skrivit sin magister examen om runstenar)
Varpå dom sedan mest står och ser dumma ut..
Då ingen ens kan kontra eller komma med något 
vettigt att säga annat än..
-Oj det har jag inte tänkt på !
Men nog om detta det är ju därför ni är här för att jag kan lära
och visa er en gång för alla vad våra forna förfäder
verkligen gick för och lämnat kvar till oss..


Och jag läser nutida historia oxå..
Speciellt alla "helgon" som har med den Nordiska kalendern
att göra,varpå jag sedan beger mig ut för att "räkna" sten på 
något gravfält,bara för jag blir så förbannad.
Nu läser jag igen om Sten sture och Karl Knutsson
samt om alla ätter som stödde den och den kungen,
vilka som "förådde" vilka osv..Olika unioner Kalmarunionen osv..
Har läst det förrut men det skadar aldrig att läsa om man hittar alltid
något ny detalj man missat..
Alla kyrkor som har det sk sankt Göran helgonen målat på väggarna.
Imorron ska jag därför "inspektera" området runt Brunkebergsåsen..