torsdag 16 juni 2016

Nordiska museumet...igen..


Suck..Nordiska museumets förklaring.. 
Det är så här överallt..Idioter..



Tror du han som gjorde dessa fantastiska "mangelbräden"
karvade in dessa mönster med förklaring till att det skulle vara
 nån jäkla apostel.?
I UPPLAND..Fy fan..jag blir vansinnig.
Allt tolkas som kristligt..Allt..


Jag hatar kristendomen och allt den gjort emot 
det här landet .Tror du verkligen att folk i Norden
karvade in dessa symboler som ni idag tolkar som
"kristliga fruktbarhetsritualer" och "friargåvor..??


Dom här ligger på golvet i en monter på Nordiska.
Helt fantastiska  karvade skedar.


Nu ska vi tänka lite längre..
Som du ser på bilden har dessa sk skedar små öglor på sidorna.
För nöjets skull ska jag räkna lite enkel matematik och se om
dessa sk skedar kanske fyllde ut en mera funktion än att äta soppa.


Vårat stackars lappländska folk som kristendomen jobbade hårt med
att omvända..Tom Norska präster kom hit.. Ingen som ens reagerar?
Tomas von westen en Norsk präst som missionerade som det så f
int kallas en av dom "sju sjustjärnorna"(jag vet vilka dom andra var)
Han brände upp en jäkla massa "trolltrummor"  och annat..
Men som tur är så finns det små saker kvar som dom "spart" och 
sedan donerat till museum..Dom fina sakerna som dom inte förstår vad 
vad det är..(Jag har läst om alla föremål som skänkts,donerats av 
diverse adelsmän och samlare)



Jag är ledsen men jag ser inget som helst magiskt i detta,sorry.
Jag ser en mycket fiffig och enkel kalender.
Som jag därför ska tillverka själv och testa..
(Har lite ben hemma)

Den lilla jaktrumman 
Kan vara en jakttrumma när man skakar den så rasslar det,och något
skramlar inuti..(det står så seriöst på skylten)
På katalogkortet till den här trumman frågas det om det kan vara ett 
falsarium eftersom den är helt nytillverkad av Anders Pinkit
 i Kvikkjok när den kom till Nordiska museumet 1891 och har en
 form som avviker från de flesta andra samiska trummor.
Vem har bestämt hur en trumma ska se ut frågar Annelie Päivö.
"jag tror på det personliga uttrycket och funktionen"

min tur


Om man räknar dom färgade lapparna samt tittar på
vad "symbolerna" föreställer så är det inte så svårt
att lista ut funktionen och syftet med denna lilla trumma..


Men  här uppe i Norden så visste man inte hur man
tillverkade papper eller räknade för den delen.
Vi här uppe i Norden sysslade nämligen
uteslutande med magiska hedniska fruktbarhetsritualer
innan kristendomen kom in och räddade oss från detta..