fredag 3 juni 2016

Nonsens


Vet ni hur många stenar idag det finns som 
runologerna har tolkat som nonsens inskrift..
I sten..Alltså har våra forna förfäder knackat nonsens på
en hel del runstenar runt om i landet?
Bengans historiasidor är en av mina favoritsidor...
Stenen har jag inte beskådat än..


Runsten i Gävlesandsten med nonsnsinskrift..suck


Runsten i jordfast stenblock av gråsten.
Troligen delvis nonsensinskrift
några delar går att tyda..
(Hit ska jag åka,ska gå efter Dybecks anteckningar)



Runsten U370  i grå granit med nonsensinskrift
(Den här ska jag besöka senare,ligger runt mina trakter)


Det här är ännu dummare..
Det kan man verkligen kalla nonsens..
U529 (har inte varit här ,ska nog åka hit endå)
Ristning på bergvägg,Ristningen föreställer en 
kyrka och de runor som omger
motivet saknar betydelse..De kan ha placerats som dekoration..
Men va fan..



(inte heller varit här men jag visar er detta så ni ska
förstå hur "feltolkat" detta är)

Bara för det ska jag nu rita av alla runstenar i Uppland 
som klassas som nonsens.
Dom ska få ett eget kapitel min bok..

Vi avslutar dagens nonsens och rappakalja med den här stenen..