lördag 4 juni 2016

Johannes Haquini Rhezelius


Rhezelius var alltså en av 
Martin Aschaneus alltså..
Men jag gillar Rhezelius  hans kartor och beskrivningar är
fantastiska..Ska köra ett varv efter dom  tänkte jag.

Bilden ovan är från hans Monumenta Uplandica
Läs den ..
Jag började visserligen med Peringskiölds verk, 
(Har gått efter hans "teckningar" på gravhällarna i Uppsala domkyrka tex)
Sen snöade jag in på Aschaneus 
(inte så mycket att snöa in på blir mest förbannad)
För att inte tala om den störste av dom allihopa ..
Ni vet men jag menar...Olof Rudbeck givetvis..


Man skrev på den tiden sina egna verk kan man säga..
Lite skillnad från dagens historieböcker..
Man begav sig ut själv ,med sitt ritblock ,gjorde observationer,
egna kartor,frågade byfolket,osv..
Ungefär så som jag gör..
Oerhört lärrorikt..


Och även om dom var hårt censurerade 
så kan man faktiskt se vilka som visste vad,
små hintar och tips som "förbisetts" osv..
Tänk nu på att detta var under latininseringstiden i Sverige,
samt kyrkans dominerande roll över det Svenska folket.
Råkade du säga något "okristligt" så blev du bränd på bål..typ..
Så du kan ju faktiskt plusa ihop ett och annat när man läst så
mycket som jag och varit ute så mycket som jag är..
När du bläddrar i deras enorma verk..
Bures anteckningar tex..Idag tolkats som "kabalistisk mystik"
Ett tips åk ut själva,sätt dig vid en "runsten" eller "latiniserad"
gravhäll så kommer du förstå..
Jag delar alltså seriöst samma anteckningar som 
Johannes Bureus..Hur tror du jag reagerade när jag såg hans
anteckningar..??