måndag 20 juni 2016

Markim igen


Markim alltså..
Jag är här nästan varje dag  då min mormor och morbror
ligger i minneslunden.
Hela Markim är speciellt i sig då åkerbruket och gårdarna
inte har ändrats så speciellt mycket sedan "vikingatiden"


Nu studerar jag bogårdsmurarna flitigt.
Och fotar av varenda sten.
Den här sidan har tex nästan bara små gråsten med
 "vitsvampbeläggning" på


Ena sidan här är kullen som högst som "kyrkan står på"
Bakom mig ligger Bergby och vänster om bilden ligger snåttsta.
Man ser "kyrkan" från alla gårdar i markim..
Och alla ligger begravda mot sina gårdar..


Då kristendomens intrång och herravälde tog över Norden med
deras missionerande ,klart dom tog dom gamla stenhusen.
Inte fan tar man ett gammalt trähus?
Sen när dom även börjar bygga om ,sno saker,
säga att det tillhör den nya religionen
(vi har tex en målning i vapenhuset föreställandes en apa som dricker te
vilken apostel är den helgad åt?)
måla om och rappa över deras byggnad.
Skulle tom jag rista in i putsen..Men det man inte ser,,
Kan man idag..



Vi har 2 klockor i trätornet.
Den här är "litespeciell" då den har ett sk bomärke..


Den andra..


Här vill man inte trilla ner..
Sen hade jag inte kameran utan paddan ,vart lite vingligt och
skarpt läge..hoho